h1

Internetmarknadsföring – Starka varumärken stänger ute bloggaren?

oktober 11, 2010

Det är nu en dryg månad sedan Google återigen förändrade synen på internetmarknadsföring för många som rör sig på nätet. Då bestämde man sig för att företag med starka varumärken skulle kunna få en utökad synlighet om man sökte på företagsnamnet. Nu ställer vi oss frågan hur förändringen ter sig och vad efterspelet kan tänkas bli.

Tidigare har man bara kunnat ha två visningar på varumärket per ”sökresultatsida” (SERP) om man sökt på företagsnamnet. Men nu kan man se förändringar i SERPen för stora företag. Något som naturligtvis påverkar förutsättningarna för internetmarknadsföring. Söker på stora varumärken såsom IMDB och Apple domineras den första SERPen av länkar till den officiella sidan.

Varumärkets domän är nu inpräntad i Googles algoritmer och värderas väldigt högt. Detta bör även betyda att relevanta länkar från en officiell sida kan betyda ett ordentligt uppsving för den egna sidan. Dessa länkar kommer troligtvis att bli otroligt värdefulla inom framtidens internetmarknadsföring.

Troligtvis kommer det även bli enklare för de stora företagen att arbeta med Goodwill på nätet. När de egna sidorna rankar såpass högt kan internetmarknadsföringen genom Google bli mycket enkel. I och med att företagens eget varumärker värderas så pass högt i Googles algoritmer så kommer troligtvis de negativa omdömen som finns om företaget att förflyttas till en lägre SERP.

Frågan är även vad detta gör för Google som öppet medium? Skall varumärken vara så starka inom internetmarknadsföring så att den ”vanliga” människan skall får allt svårare att göra sig hörd. Ett blogginlägg blir is stort sett inte värt speciellt mycket om man då inte har en relevant inlänk från varumärkets hemsida.

Inspiration till inlägget är hämtat från judithwolst.se

Lämna en kommentar