h1

Sociala mediers roll inom sökmotoroptimering

oktober 5, 2010

I och med de sociala mediernas intåg har hela vår syn på Internet förändrats. När användarens syn på Internet förändras så kommer även sökmotorernas funktioner att förändras. Förändras sökmotorernas funktioner så måste vi som jobbar inom sökmotoroptimering att behöva anpassa oss till de förändringar som sker.

Jobbar man inom sökmotoroptimering har man fått anpassa sig efter sökmotorer som gillar hemsidor som lever. De sociala mediernas innehåll förändras ständigt. Här ser sökmotorerna förändring och möjligheter till ett ständigt utbyte av information. De vill därför även se att dessa möjligheter finns på alla webbplatser. Så de belönar ett relevant, rikt och fräscht innehåll på din webbplats.

Hur löser man då detta? För det första kan man presentera nyheter om sin verksamhet via webbplatsen. Alltså, reflektera din organisation via webbplatsen. Men det går även att koppla sin webbplats till de sociala medierna. På så sätt öppnas ett forum för dina kunder, men framför allt så öppnar det nya kommunikationskanaler. Samtidigt som en rörlig webbplats med ett intressant innehåll öppnar för att fler kommer länka till din hemsida.

Naturligtvis så har inte alla verksamheter behov av denna typ av sökmotoroptimering. Man konverterar kanske inte speciellt mycket via sin hemsida eller så har man helt enkelt för få kunder som frekvent använder sig av sociala medier. Då kan man bara uppmana dem att ha ett så relevant innehåll som möjligt med en attraktiv länkkraft för att på så sätt placera sig högt upp hos sökmotorerna.

Inom sökmotoroptimering är man helt enkelt van vid ständig förändring. Sökmotorerna slutar aldrig att överraska. men mest av allt handlar det att skapa ett innehåll som är bra för användaren.

Lämna en kommentar