h1

Experimentera med SEO

augusti 2, 2010

När det kommer till att göra stora framsteg inom kort tid så finns det i stort sett bara en sak som gäller, man måste våga chansa. Att spela ett högt spel och chansa i det blinda är vardag för de som jobbar med SEO. Vill man komma på nya banbrytande idéer inom SEO måste man göra vågade experiment för att testa hur sökmotorer validerar förändringen.

Man kan naturligtvis utföra små oplanerade tester hela tiden. Men för att få total kontroll över resultatet bör man i alla fall föra protokoll och utforma hypoteser kring sina experiment. SEO är en oberäknelig vetenskap och det krävs stor förståelse innan den blir någorlunda beräknelig.

Experiment inom SEO är av naturen blinda och ganska så vågade och det finns naturligtvis både för- och nackdelar.

Utför man samma texter med samma hypoteser om och om igen kommer man till sist fram till något som fungerar och som troligtvis kommer vara användbart inom SEO i framtiden. Däremot tar det mycket tid och är otroligt krävande. Webbsidor förändras ständigt och då måste man även förändra sitt experiment. Det blir helt plötsligt så många faktorer som spelar in. Dessutom så är ju Googles index i ständig förändring. Så man kan aldrig vara helt säker på hur länge resultaten är aktuella.

Lämna en kommentar